AVTO YANGILIKLAR

Avtomobillar yo‘llardagi chuqurliklarni o‘zlari oldindan bilishadi

Biz endi pilotsiz boshqariluvchi avtomobillar haqida orzu qila boshlagan edikki, shu zahotiyoq haqiqatga qaytdik va o‘ylanib qoldik, mana shu pilotsiz boshqariluvchilar bizning buzilgan yo‘llarimizda yura oladilar. Biz o‘ylab o‘yimizga yetmayotganda shunday yaxshi yangilik! Haqiqat shundaki, bu yangilik umuman biz haqimizda emas :(

Bu yil Ford avtomobil yo‘l holati haqida haydovchini ogohlantirishga qaratilgan tizimni ishga tushiradi. Real vaqt holatida yo‘lning barcha buzilishlari avtomobilning bortidagi kompyuteri ekranida aks etib boriladi. Haydovchiga harakatlanish yo‘lidagi har qanday notekisliklar haqida xabar berib turiladi, bunda ularning xavflilik darajasi ham ko‘rsatib boriladi. Barchasiga qo‘shimcha qilib, navigatsiya yordamida tizim aylanib o‘tish variantlarini ham taklif etadi.

Harakatlanish marshruti avtomobilning o‘zi tomonidan tuziladi. Chuqurliklar, do‘ngliklar, cho‘kmalar va boshqa bunday defektlarni baholash o‘rnatilgan kamera va datchiklar hisobiga amalga oshiriladi.



Tizim o‘lchaydi va «Ford» navigatsiya tizimga signal yuboradi. Haydovchiga hech narsani dasturlash va hech qanday uskunalarni ulamaydi, barchasi avtomatik tarzda amalga oshiriladi. Ma’lum yo‘l qismida tizim notekislikni aniqlanganda xuddi shunday avtomobillarning xaritasiga bu haqda ma’lumot keladi. Agar chuqurlik kattaroq bo‘lib qolsa yoki uni ta’mirlovchilar tuzatib qo‘yishsa, hamma narsa bo‘lishi mumkin, u holda bu yo‘l qismidan harakatlanayotgan avtomobil yangilangan ma’lumotlarni boshqa avtomashinalarning umumiy xaritalariga yuboradi.


Hozircha tizim sinovdan o‘tmoqda. Lekin, eng qiziqarlisi, sinov Yevropada olib borilmoqda. U yerdaga sinov poligonida dunyodagi eng dahshatli yo‘l qoplamalari o‘xshatib berilgan. Agar aniqroq bo‘lsak, u yerdagi poligon juda ham yomon asfalt qatlamili 80 km li sinov yo‘liga, hamda bir qator do‘ngliklar va chuqurliklardan iborat bo‘lgan uzunligi 1,9 km bo‘lgan yo‘l qismiga egadir. Ex, deb o‘ylanib qoldik, yevropaliklar ushbu poligonga bekorga vaqt va harajatlar sarf qilganlar. Biznikiga o‘zlarining tizimlarini sinovdan o‘tkazish uchun kelishsa bo‘lardi. Ana shu yerda avtolarini yo‘lsizlik sharoitida sinovdan o‘tkazishlari mumkin. O‘zbekistondagi halq juda ham mehmondo‘st, muloyim va do‘stonadir. Bu yerda obidalar va sehirli oshxonalar juda ko‘p. Yana bu yerda to‘siqlar polosasida shikastlanayotgan mashinalar minglab topiladi.



Biz o‘ylab ko‘rdik - “Nima uchun ”Fordga” butunday tizim kerak?” deb va aniqladik, Yevropadagi YTXlarning uchdan bir qismi yo‘l qatlamining holati sababli hosil bo‘lar ekan. Shuning uchun do‘stlar biz Yevropadan unchalik ham qolib ketmaganmiz. Poytaxt yo‘llarini holatini avto egalari quyidagicha mana bunday izohlaydilar:
“Amir Temur ko‘chasidan boshlanuvchi Yunusobod tumani prokuraturasi oldidan o‘tuvchi, hamda Niyozbek Yo‘li berk ko‘chaga parallel yo‘l o‘z holati bilan nimani taqdim etadi, barchasi juda yomon holatda!!! Mashinalar yurish tizimini buzishadi, o‘tish yo‘li sekinlashtirilgan to‘silgan. Yil davomida tuman va shahar mutasaddi xizmatlariga ko‘p sonli murojaatlar!!! Arava esa haligacha joyidan siljimadi!!!Va bu poytaxtda, shahar markazida!!!” – deb yozadi haydovchilardan biri.


“Har kuni bir necha bor bu yo‘l orqali ishga, maktabga va orqaga, kechki payt esa uyga qatnayman ... Mening beora Kobaltim shaqirlab qolmoqda xuddi men eski Jiguli xaydayotgandek ... Bunday yo‘llarga qancha yana bardosh berishimiz kerak?! Odamga alam qilarkan, yaqinda ustada bo‘ldim, xuddi shunday tezlik bilan yaqinda yana sezilarli harajatlar kutilmoqda” – boshqa avtoegasining izohidan.


Agar bizning sevimli GM xuddi shunday nosifat yo‘llarga ahamiyat beruvchi tizimni tadbiq qilsa juda zo‘r bo‘lardi. Hozircha esa bizning yo‘llarimiz poytaxt mutasaddilari va’dalariga muvofiq yaqin paytda yo‘llarimizni haqiqatda ta’mirlab berishadi degan umid bilan yashab turamiz.