Batamom ishdan chiqishdan oldin avtomobil ba’zi belgilar beradi. Biroq, hamma haydovchilar ham bunga ahamiyat bermaydilar. Buning natijasida – qimmat ta’mir. Bu holat bo‘lmasligi mumkin agar o‘z avtoingizga diqqat bilan quloq solsangiz.
Avtoda paydo bo‘layotgan muammolarni qatoriga kiritilishi mumkin bo‘lganlari mana bir nechtasi.
Tutun chiqarish quvuri
Agar tutun chiqarish quvuridan yengil oq tutun chiqayotgan bo‘lsa – bu odatiy hol, ammo g‘alati rangdagi quyuq tutun buni aksini beradi. Bu nosozlikning ko‘rinib turgan aniq “belgisi” va uni aniqlash zarur. Ko‘p oq tutunning hosil bo‘lish sababi bo‘lib silindr zichlagichining deformatsiyasi bo‘lishi mumkin. Shu sababli tutun chiqarish quvuriga tushuvchi sovituvchi suyuqlikning parlanishi hosil bo‘ladi. Qora tutunning paydo bo‘lishi oziqlantirish tizimidagi muammolar haqida dalolat beradi. Tutunning moviy rangi tirqishlar orqali oqib chiquvchi motor moyining yonishi haqida belgi beradi. Tutun chiqarish quvuridan chiquvchi sarg‘imtir tutun yonilg‘ining butunlay yonmayotgani bilan yuzaga kelgan bo‘lishi mumkin.
Asboblar paneli
Asboblar panelida yonuvchi indikatorlar birinchi bo‘lib vujudga kelayotgan muammolar haqida xabar beradi. Agar avtomobilni boshqarish vaqtida haydovchi motor yoki moyning bosimi tushganligi indikatorini yonganini ko‘rsa birinchi bo‘lib uning qiladigan harakati – dvigatelni o‘chirish va avtoni shatakka olishi zarur. Aks holda, avtomobilga jiddiy ziyon yetkazish va qimmat ta’mirdan nari ketib bo‘lmaydi.
Moy
Moy dvigatel elementlarini moylab turishi kerak. Sizib chiqayotgan moy ham muammoning belgisidir. Agar avtoegasi moyning ko‘p ishlatilayotganligini ko‘rsa, u holda birinchi bo‘lib silindr-porshen guruhi holatiga ahamiyat berishi kerak. Moy yo‘lga tomayotganiga va tutun chiqarish quvurini ustiga tushayotganligiga ko‘z yumilsa quvvatni tushib ketishi va yonilg‘ini ko‘p sarf bo‘lishiga tayyor bo‘ling. Faqat ta’mirlash yordamida bu holatni to‘g‘irlasa bo‘ladi.
Dvigateldagi shovqinlar
Dvigatel ko‘p sonli harakatlanuvchi va aylanuvchi detallardan tashkil topgan. Bitta haydash vaqtining o‘zida dvigatelda yuzga yaqin portlashlar vujudga keladi. Va barcha bu harakatlar o‘ziga xos shovqin bilan amalga oshiriladi. Haydovchi bu tovushlarni shovqin izolyatsiyasi tufayli eshitmaydi. Biroq, qattiq aniq shovqinlar hattoki silkinishlar hosil bo‘lishi mumkin. Bunday holatlarda avtomobilni boshqarish mumkin emas. Avto ta’miri bo‘yicha ustaga murojaat qilishlik ancha aqilliroq bo‘ladi. Detonatsiyani hosil qilgan yoqilish vujudga keltirgan silkinishlar bo‘lsa omadingiz chopdi. Bu muammoni yechimini oson hal qilsa bo‘ladi. Agar moyning yetarli bo‘lmaganligi taqsimlovchi yoki tirsak valning “silkinishlari”ga sababchi bo‘lgan bo‘lsa bu ancha muammoliroqdir. Bu holatdagi ta’mirlash arzon kechmaydi.
Zang
Avtomobillarning eng noxush holatlardan biri – korroziyadir. Zang bilan kapot, kuzovning alohida qismlariga tushadi. U g‘ildirak arkalarida, avtomobil ostida va podveskaning ulanish joylarida hosil bo‘ladi.
Juda eski avtomobilga biror do‘nglikka duch kelinishi kuzov qiyshayishi yoki tirgovuchning uzilib ketish sababi yetarlicha bo‘lishi mumkin. Bu holatda yana qimmatbaho ta’mirlash talab etiladi.
Podveskadagi shovqinlar
Uzatgich yoqiqligida va rulni to‘g‘ri yo‘naltirilganda avtomobil to‘g‘ri harakatlanishi, podveska esa yo‘llarning barcha notekisliklarini ko‘tara olishi kerak. Agar harakat davomida doimo rulni to‘g‘irlab turilsa, avtomobil esa tortqilansa va sakrasa, u holda hamma gap kritik holatda bo‘lgan podveskadadir. Rul tyagasi, sharovoy tirgovuchlar va reyka katta yuklanishlarga duch keladi, buning natijasida ular tez yedirilib ketadi. Bitta qimirlab qolgan sharnir tufayli u bilan bog‘liq barchalarning ish sifati pasayadi. Muammoni hal etish kerak, aks holda qimmat ta’mirlashdan qutulib bo‘lmaydi.
Avtomobilning jiddiy buzilishlarini kutib turmaslik uchun o‘z vaqtida diagnostika qilish yaxshiroqdir, ba’zi belgilar yuzaga kelganda avto ta’miri bo‘yicha mutaxassisga murojaat etish kerak.